کتاب عادت های اتمی که با نام خرده عادت ها نیز شناخته می‌شود، به‌طور‌خلاصه شما را با چهار قدم و تغییر اساسی در عادت‌هایتان آشنا می‌سازد که رسیدن به دستاوردهای مثبت‌ را ازطریق ایجاد عادت‌های مفید و کوچک در زندگی، میسر می‌کند. در ادامه می‌توانید خلاصه کتاب عادت های اتمی را به‌صورت کامل در مجله بوکارو مطالعه کنید.

خلاصه کتاب عادت های اتمی

معرفی کتاب عادت های اتمی / کتاب خرده عادت ها / کتاب برای ترک عادت / کتاب جیمز کلیر

تصور کنید در هواپیمایی قرار دارید که از مبدأ لس‌آنجلس به مقصد نیویورک پرواز می‌کند. اگر در حین بلندشدن از زمین، خلبان نسبت‌به تغییر ۳.۵ درجه‌ای جهتِ حرکتِ هواپیما توجهی نشان ندهد، احتمالا از اینکه پس‌از ۴ ساعت پرواز، در آخر به‌جای نیویورک، شهر واشنگتن را مشاهده کنید، تعجب خواهید کرد. درواقع تفاوت اندکی به‌اندازه‌ی ۳.۵ درجه موجب می‌شود تا یک پرواز در یک مقصد کامل متفاوتی فرود بیاید.

این موضوع به‌وضوح نشان می‌دهد که تغییرات بزرگ، لزوماً نیازمند رفتارهای بزرگ نیستند؛ بلکه با عادت‌ها و انتخاب‌های کوچک می‌توان تغییرات قابل‌توجهی را ایجاد کرد. متأسفانه در زندگی نیز شرایطی مثل نمونه‌ی بالا حکم‌فرماست. اغلب ما به‌دلیلِ آنی‌نبودنِ تغییرات کوچک، متوجه تأثیر آن‌ها نمی‌شویم. اگر شما اضافه‌وزن دارید و امروز ۲۰ دقیقه از وقت خود را صرف دویدن کنید، قطعا فردا نیز اضافه خواهید داشت؛ زیرا ذات این عمل یک تغییر کوچک است و تأثیرگذاری تغییرات کوچک مستلزم گذر زمان خواهد بود. با‌این‌حال، اگر این روند را به‌صورت یک عادت درآوردید و یک ماه به‌طور منظم، روزانه ۲۰ دقیقه مشغول به دویدن باشید، به‌احتمال زیاد در انتهای ماه از کاهش چندکیلویی وزن خود احساس خشنودی خواهید کرد.

خلاصه کتاب عادت های اتمی می‌گوید که رسیدن به نتیجه‌ی دلخواه نیازمند صبر است؛ باوجوداین باید اطمینان حاصل کرد که در مسیر ایجاد عادت‌های مفید، راه درستی را انتخاب کردیم. به‌عنوان نمونه اگر برای جبران کمبودهای مالی‌تان، هرماه اقدام به پس‌انداز مبلغ اندکی از درآمد خود می‌کنید، می‌توانید اطمینان داشته باشید که در مسیر درستی قرار دارید و نتیجه‌ی این عمل طی چندماه تا چندسال بالأخره خود را نشان می‌دهند.

جیمز کلییر، نویسنده‌ کتاب عادت های اتمی خود این عادت‌ها و تغییرات کوچک را در زندگی خود به‌کار بسته است. زمانی که او در دبیرستان مشغول انجام یکی‌از مسابقات بیسبال بود و خود را در رؤیای رسیدن به سطح حرفه‌ای بیسبال در آینده‌ی نزدیک تصور می‌کرد، به‌ناگهان چوب بیسبال از دست یکی از بازیکنان رها می‌شود و صاف به‌سمت صورت او می‌آید.

نتیجه این می‌شود که صورت او دچار آسیب جدی می‌شود و پزشک‌ها به‌ناچار برای زنده‌نگاه‌داشتنش، او را به کمایی مصنوعی می‌فرستند. ضربه‌ی آن روز به سرِ جیمز کلیر نه‌تنها سلامت وی را تهدید کرد؛ بلکه رؤیای تبدیل‌شدن به بازیکن حرفه‌ای بیسبال را نیز برای او به امری دست‌نیافتنی تبدیل کرد؛ با‌وجوداین، جیمز کلیر توانست با مؤفقیت خود را از آن شرایط نجات دهد و تا پایان دوره‌ی دبیرستان، با به‌کارگیری تغییرات کوچک، اما کارآمد در زندگی‌اش، به شکل‌گیری عادت‌های جدیدی در شخصیتش کمک کند که رؤیای او را نزدیک‌تر کند.

نهایتاً عادت‌های کوچک او تغییر شگرف در زندگی او به‌وجود آورد. با ورود به دانشگاه، او توانست خود را در بین ۳۳ بازیکن برتر دانشگاهی آمریکا قرار دهد؛ اتفاقی که در نظر خوش‌بین‌ترین افراد نیز دور و دست‌نیافتنی به‌نظر می‌رسد.

او از ۳ درسی در زندگی‌اش یاد می‌کند که به او در ترک عادت‌های بد و ایجاد عادت‌های خوب کمک کرده است:

  • هر وقت طبق عادت کاری را انجام می‌دهیم، براساس یک الگوی چهار مرحله‌ای این‌کار را می‌کنیم: نشانه، میل، پاسخ و پاداش
  • اگر خواستار ایجاد عادت‌های جدیدی هستید، باید آن‌ها را برای خودتان واضح، جذاب، ساده و لذت‌بخش کنید
  • برای کنترل عادت‌هایتان بهتر است از ابزاری برای اندازه‌گیری و مدیریت استفاده کنید؛ اینطوری هم فال است و هم تماشا

در ادامه به این سه درس مهم را به‌صورت جزئی‌تر می‌پردازیم.

درس اول: الگوی چهار مرحله‌ای عادت‌ها

معرفی کتاب عادت های اتمی / کتاب خرده عادت ها / کتاب برای ترک عادت / کتاب جیمز کلیر / کتاب Atomic Habits

در سال ۱۷۷۶، آدام اسمیت پایه و اساس اقتصاد مدرن را در مجله بزرگ خود یعنی ثروت ملل قرار داد. یکی از مشهورترین مشاهدات وی این است که در یک سیستمِ بازار آزاد، همه کارگران به طور طبیعی رفاه جامعه خود را به حداکثر می‌رسانند؛ حتی اگر صرفاً به نفع خودشان عمل کنند.

[bs-quote quote=”او در این مورد، مانند بسیاری موارد دیگر، توسط دست نامرئی به‌منظور دستیابی به هدفی که بخشی از قصد وی نبوده، رهبری می‌شود.” style=”default” align=”center” author_name=”آدام اسمیت”][/bs-quote]

وقتی این دیدگاه را به عادت‌ها بسط می‌دهیم، جیمز کلیر، نویسنده کتاب خرده عادت ها (عادت های اتمی) عقیده دارد که محیط پیرامون همان دست نامرئی‌ای است که می‌تواند رفتار ما را شکل دهد. به‌همین‌خاطر، همیشه انگیزه نخستین‌گام در ایجاد عادت‌های جدید شناخته می‌شود. لزومی ندارد که این انگیزه حتما منشأ بیرونی داشته باشد؛ اما در بسیاری موارد اینگونه‌ است که عاملی بیرونی موجب ایجاد انگیزه می‌شود.

حال مراحل چهارگانه پیش می‌آید که عادت‌ها از این ساختار تبعیت می‌کنند:

  • نشانه: اطلاعاتی که به شما پاداش در انتهای راه را یادآوری می‌کند. برای نمونه، در اتاق تاریک شما به‌دنبال روشنایی هستید و عادت‌ها به شما یادآوری می‌کنند که استفاده از کلید برق، پاداشِ روشنایی اتاق را در پی خواهد داشت
  • میل و انگیزه: انگیزه‌ به شما نیروی ایجاد تغییر برای دستیابی به پاداش نهایی را می‌دهد. برای نمونه در سناریوی اتاقِ تاریک، توانایی «دیدن» انگیزه‌ ایجاد می‌کند
  • پاسخ: هرآنچیزی که باید از لحاظ فکری و عملی به‌کار ببندید تا به پاداش نهایی دست پیدا کنید
  • پاداش: احساس خوشایندی که شما از تغییرات به‌دست می‌آورید به‌همراه درس‌هایی که در این راه یاد گرفته‌اید، پاداش شما خواهد بود.

متدهای بسیاری برای شناخت چگونگی و چرایی کارهایی که انجام می‌دهیم، وجود دارند؛ مثل روش چرخه عادت‌های چارلز دویگ، تمایلات چهارگانه گرچن رابینز یا مدل رفتاری ریز عادت‌های بی‌جی فاگ؛ اما چیزی که جیمز کلیر به‌طور خلاصه در کتاب خرده عادت ها ارائه می‌کند، پخته‌تر از هر مدل دیگری است.

درس دوم: شفاف‌سازی عادت‌های جدید

معرفی کتاب عادت های اتمی / کتاب خرده عادت ها / کتاب برای ترک عادت / کتاب جیمز کلیر / کتاب Atomic Habits

به‌طور خلاصه کتاب عادت های اتمی در درس اول چهار الگو برای عادت‌هایمان معرفی کرد؛ اما جیمز کلیر در درس دوم کتابش، چهار قانون برای تغییرات رفتاری را پیش می‌کشد؛ قوانینی که هرکدام به یک بخش از چرخه‌ی عادت‌ها تعلق دارد. در ادامه توضیح مختصری از آن‌ها را در قالب ایده‌ی مصرف بیشتر میوه‌جات و دستیابی به سلامتی بیشتر برای ارائه خواهیم کرد.

  • شفافش کن: میوه‌هات رو در فریزرِ یخچالت پنهان نکن؛ آن‌ها را در جایی بذار که دردسترس و قابل دید باشند
  • جذابش کن: با میوه‌هایی شروع کن که بیشتر از بقیه آن‌ها را دوست داری؛ اینطوری هر موقع که چشمت به آن‌ها بیوفتد، دوست داری یکی برداری و بخوری
  • ساده‌اش کن: با تمرکز روی میوه‌هایی که پوست‌کندنِ آن‌ها سخت است، بی‌خود برای خودتان کار را سخت نکنید. با میوه‌هایی مثل موز و سیب شروع کنید که خیلی ساده خورده می‌شوند
  • لذت‌بخشش کن: اگر میوه‌ای که برداشتی، دوست داشته باشی، از خوردنش لذت خواهی برد و درنتیجه‌ی زندگی سلامت‌تری را تجربه خواهی کرد

این ساختار را می‌توان برای هرکاری استفاده کرد؛ از عادت مفیدی مانند دویدن بگیرید تا ترک عادت مضری چون مصرف دخانیات. برای نمونه اگر دوست دارید که روزی ۲۰ دقیقه برای کاهش وزن‌تان بدوید، کفش‌های ورزشی‌تان را جلوی در آماده بگذارید؛ اینطوری هرگاه چشم‌تان به آن‌ها بیوفتد، یادِ ورزش می‌افتید؛ همچنین اگر قصد ترک سیگار را دارید، می‌توانید در ابتدا با دورگذاشتنِ فندک یا تحمل سرمای بیرون برای استعمال سیگار شروع کنید.

به‌طور کلی برای ترک عادت های بد خلاف مراحل بالا را بروید:

  • آن را مخفی کنید: میزان قرار گرفتن خود در معرض آن را کاهش دهید. سرنخهای عادت بد را از محیط خود حذف کنید
  • آن را غیرجذاب کنید: ذهنیت خود را تغییر دهید. عواید اجتناب از عادتهای بدتان را برجسته کنید
  • آن را دشوار کنید: اصطکاک را افزایش دهید. تعداد گامهای میان شما و عادتهای بدتان را بیشتر کنید
  • آن را عامل نارضایتی کنید: یک همراه برای اجرای مسئولیت خود بیابید. از یک نفر بخواهید که رفتارتان را زیر نظر بگیرد

درس سوم: روند عادت‌هایتان را رصد کنید

ساختارمندبودن به شما کمک می‌کند تا این تغییرات را به بهترین شکل ایجاد کنید؛ آن‌هم درحالی‌که این مرحله را لذت‌بخش طی می‌کنید. احتمالا در اوایل این مسیر عجله‌ی زیادی دارید؛ اما نباید اشتباه کنید؛ زیرا باید آرام‌آرام و با تغییرات کوچک جلو بروید؛ ناسلامتی کتاب همین را می‌گوید! یک راه آسان برای مدیریتِ خود در طولِ این مسیر، داشتنِ کارت امتیاز کتاب عادت های اتمی است که هرآنچه را که در طول روز انجام می‌دهید، باید در قالب نمره در آن ذخیره کنید. کار سختی هم نیست. در مقابل عادت‌های خوبتان «+» و در مقابل عادت‌های بد روزانه‌تان نیز «-» می‌گذارید و اگر عادت شما در هیچ‌کدام از این دو دسته قرار نگرفت، «=» قرار می‌دهید.

برای دانلود کارت امتیاز کتاب عادت های اتمی کلیک کنید

در آخر خوب است یکی‌از سخنان طلایی نویسنده کتاب را یادآوری کنیم. جیمز کلیر می‌گوید:

رفتارها و عادت‌های کوچکی که داریم، تعیین می‌کنند که در ۵ سال آینده کجا هستید، چقدر مؤفق شده‌ایم یا تا چه اندازه شکست خورده‌ایم!

شما می‌توانید معرفی کتاب عادت های اتمی را نیز که پیش‌تر در قالب مقاله‌ای جداگانه در مجله بوکارو قرار داده بودیم، مطالعه کنید. برای مطالعه معرفی کتاب عادت های اتمی کلیک کنید. 

دیدگاه خود را درباره‌ی خلاصه کتاب عادت های اتمی با ما و دیگر کاربران به‌اشتراک بگذارید. به‌نظرتان عادت‌های کوچک چقدر در زندگی تأثیرگذار هستند؟

مطلب قبلیبا کتاب داستانهای کوتاه کافکا آشنا شوید
مطلب بعدیخلاصه کتاب تأملات در فلسفه اولی
کیان دانش‌آموخته‌ی رشته‌ی نرم‌افزار هست. به بررسی تکنولوژی‌های جدید شدیداً علاقه داره و خودش میگه بعضی مواقع خوابِ بررسی‌کردن گجت‌هایِ جدیدِ فناوری رو هم دیده. با‌این‌حال کیان خودش رو یه آدم خشک کامپیوتری نمی‌دونه؛ بلکه بالعکس شدیدا به‌دنیای ادبیات و کتاب علاقه داره؛ خودش می‌گه کتاب‌خون‌‌کردنِ مردم ایران رؤیای هرروز و شبش هست.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید